Laat betaalde facturen - Wat kun jij er tegen doen?
Ondernemers in het mkb en zzp'ers hebben last van late betalingen van facturen. Hoe is dit op te lossen?
Betalingstermijnen tussen bedrijven onderling en tussen bedrijven en overheden zijn wettelijk vastgesteld
Voorheen waren grote bedrijven verplicht om binnen zestig dagen facturen te betalen, maar voor de kleinere ondernemingen was een dergelijke termijn te lang. Zolang de betalingen nog niet binnen zijn moeten kleine ondernemers geld voorfinancieren. Dit brengt extra kosten met zich mee en is ook niet altijd mogelijk. Vooral niet voor de grote bedragen. Per 1 juli 2022 is deze betalingstermijn verkort naar maximaal dertig dagen. We geven je nog een aantal tips.
Werk met een voorschot
Je kunt de volledige opdracht van een opdrachtgever uitvoeren en daarna een factuur sturen, maar tussentijds al een bedrag in rekening brengen is ook niet ongebruikelijk. Je moet namelijk ook al kosten maken. Werk vooral met een voorschot bij nieuwe opdrachtgevers, waarvan je nog niet weet of ze op tijd de facturen betalen. Uiteraard moet je dit wel vooraf goed doorspreken met de opdrachtgever.
Wees vooraf duidelijk over de betalingen
Er kan verwarring bestaan over wanneer betalingen verschuldigd zijn. Je moet voorkomen dat er achteraf onduidelijkheden zijn over bijvoorbeeld wie welke kosten draagt. Creëer ook duidelijkheid over welke werkzaamheden inclusief zijn en welke niet. Al in het offertetraject moet je rekening houden met tegenvallers. Een aannemer kan bijvoorbeeld door weersomstandigheden niet werken, waardoor de oplevering later is. Ook kunnen de kosten hoger uitvallen. Wie draagt deze kosten? Door duidelijke afspraken voorkom je dat betalingen achterwege blijven, omdat er een geschil is.
Licht een factuur goed toe
Laat geen misverstanden bestaan over welke werkzaamheden uitgevoerd zijn en hoeveel uren erin geïnvesteerd zijn. Onduidelijkheden in de factuur kunnen er namelijk ook voor zorgen dat betalingen langer uitblijven. Onderbouw de kosten zo goed mogelijk, zodat er geen misverstanden over kunnen ontstaan.
Wacht niet te lang met het sturen van herinneringen
De betaling van jouw factuur kan ook een keer vergeten worden. Als een betaling een paar weken na het sturen van de factuur nog steeds niet binnen is, kun je een vriendelijke herinnering sturen. Blijft de betaling nog steeds achterwege? Bel dan een keer om na te vragen waar de betaling blijft. Persoonlijk contact werkt beter dan het sturen van een strenge brief.
Overweeg het uitbesteden van het debiteurenbeheer
Onder de naam factoring kun je het factureren en het incasseren uitbesteden aan een externe partij. Op deze manier kost het jou geen tijd meer en je hoeft geen lastige trajecten in te zetten tegen relaties die je niet tegen het hoofd wilt stoten. Hier kleven voor jou wel kosten aan, maar het is een kwestie van de voordelen en de nadelen tegen elkaar afwegen.
Bovenstaand nieuwsbericht is gepubliceerd
op 25-08-2022. Dit bericht is met veel zorg en aandacht samengesteld.
Desondanks kunnen wij niet volledig instaan voor de correctheid, volledigheid of actualiteit van
de informatie.
Maak een afspraak met ons om de meest recente informatie te ontvangen.